Den Kristiansand-bosatte artisten Sheila Simmenes karakteriserer seg selv om en bergenser i asyl på Sørlandet, med blandingsdialekt og en kjærlighet for lakris og altfor store te-kopper. Foto: iTent.
Brukerskapt innhold
Lokalkulturen er en side for brukerskapt innhold, der kulturpersonligheter fra Sørlandet skriver. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendinger i kultursfæren. I tillegg ønsker vi stoff fra kulturarrangementer i Agder-fylkene. Formålet er å speile bredden og mangfoldet i kulturlivet her i sør. Vil du bidra, kan du sende en mail til Rune Stensland.

Den Nye Musikkbransjen: Live

I den digitale informasjonsalderen er forandringene konstant og foregår i rasende fart. Inntektstrømmen for musikkbransjen har veltet over mot live-markedet.

Resultatet er at alle må ut på veien og spille konserter. På store og små konsertscener, konkurrerer man nå mot både etablerte og nye artister som alle nå prøver å legge livsgrunnlaget der pengene også er: Live-markedet.

Dette byr på en del utfordringer for undergrunnsartister som skal ut å spille. Det er kostbart og risikofylt for arrangører å gi plass til unge, uetablerte artister – spesielt når de heller kan velge en garantert publikumssuksess som Jan Eggum eller Ole Paus, som nå også er ute og turnerer.

L1000681-2
Torsdag 19. mai spiller Sheila Simmenes og Kalía (bildet) en splitkonsert på Hos Naboen, Kristiansand. Soul, jazz og en smak av Brasil.

Det fine med økt konkurranse i et marked, er at man tvinges til å tenke nytt. På sikt vinner kulturen til syvende og sist, fordi det er de sterkeste, mest innovative artistene og bandene som da kommer igjennom nåløyet. Kvaliteten heves jevnt over – fordi den må. Så hva kan man gjøre for å sikre seg en plass i live-markedet?

Foto - Julia Marie Naglestad 1
Sheila Simmenes er sanger og låtskriver i LEO – Love Exit Orchestra. Foto: Julia Marie Naglestad.

Det finnes aldri noen garantier, wunder-oppskrifter eller magiske triks – men det er noen grep man kan vurdere:

  • Samarbeid. To eller tre band/artister på tur, trekker alltid med seg flere folk enn ett. Har du et bredt nettverk med musikere og artister som holder til å forskjellige deler av landet? Slå sammen et band fra Bergen, Oslo og Kristiansand og sett opp en split turné sammen. Bruk samme backline, (og dersom man er solo-artister, bruk samme musikere dersom mulig), og fordel oppgavene pr. geografiske område. Bergens-bandet booker og promoterer turnéen på Vestlandet, Oslo-bandet tar Østlandet og Kristiansands-bandet tar Sørlandet. Bruk egne lokale krefter til å pushe deg selv og dine turné-kompanjonger, og avklar at de gjør det samme i sitt område.
  • Add-on. Hvilke ekstra tjenester kan dere inkludere i turnéen? Kan bandet/artisten kjøre et DJ-sett etter konserten for å holde festen gående? Eller kan dere ta med en egen DJ på konserten, mot et tillegg i honorar? Kan dere holde et kurs eller seminar på en lokal folkehøyskole, kulturskole eller videregående i byen dere spiller?  Det betyr ofte både ekstra penger i kassen, og mulighet til å møte nye følgere.
  • Alternative spillesteder. Stuekonserter, Sofar og alternative konsertopplevelser øker i popularitet. Dersom dere selv skal arrangere konsert, så trenger det ikke nødvendigvis være på en tradisjonell konsertvenue. Hva med å arrangere stuekonsert, takkonsert, russebusskonsert, hulekonsert, skogskonsert (sjekk ut Skogsus i Kristiansand) – eller i undertøysbutikken til gitaristens tante? Hva som helst som gjør at opplevelsen skiller seg ut, og gjør det til noe du ikke vil gå glipp av. Skap en one-time-only opplevelse, som man ikke kan si nei til.
  • Den helhetlige opplevelsen. Konsertopplevelsen begynner fra det øyeblikket publikummeren ankommer venuen. Hvem står i døren? Hvordan er belysningen? Hvilken musikk spilles på anlegget? Hvor høyt? Alt som skjer både før og etter konserten er med på å skape helhetsinntrykket. Tenk som en arrangør og ta grep for å sikre en helhetlig opplevelse for publikummeren. Gjør din konsert spesiell og la den skille seg ut med å bruke alle virkemidler som er tilgjengelig for deg. (og hvis du har en trommeslager som kan lage ballongdyr…kjør på! #Rossmann)

Det beste man kan være i den nye musikkbransjen, er kreativ og uredd for å prøve nye ting. Man må tenke nytt, og skape unike opplevelser.

Glem heller ikke de lokale kompetansesentrene – SØRF (Kristiansand), STAR (Stavanger), BRAK (Bergen), MØST (Oslo) og TEMPO (Trondheim) sitter på masse erfaring og kompetanse. Be dem om råd når du planlegger din neste turné.

Torsdag 19. mai er jeg aktuell med splitkonsert på Hos Naboen, med Oslo-sangeren Kalía. Soul, jazz, pop og brasiliansk musikk med dyktige musikere og gnistrende komposisjoner. Med Per Olav Kobberstad (gitar), Ole Jørgen Bardal (sax) og Jørn Rud (perk).

Sheila Simmenes er vokalist og låtskriver i LEO – Love Exit Orchestra, aktuell med debut-albumet “Darling“.  Artist, student og prosjektleder innen musikk og kultur, mentor gjennom Trafo.no og Cultiva Ekspress, samt daglig leder i SHE Music. Skriver om kultur, musikk og studentlivet på Sørlandet. 

Sheila Simmenes
Sheila Simmenes er aktuell med “Darling” av LEO – Love Exit Orchestra, SHE Music 2016

www.leojazz.com

www.shemusic.no

www.facebook.com/sheilasimmenesmusic
www.facebook.com/LoveExitOrchestra
Instagram: sheilasimmenes