Gunnar Thommesen aka G. Thomas turnerer hele året og gjør masse konserter i Norge og store deler av Europa. Foto: Glenn Thomas Thommesen.
Brukerskapt innhold
Lokalkulturen er en side for brukerskapt innhold, der kulturpersonligheter fra Sørlandet skriver. Vi tar også inn pressemeldinger som omhandler sørlendinger i kultursfæren. I tillegg ønsker vi stoff fra kulturarrangementer i Agder-fylkene. Formålet er å speile bredden og mangfoldet i kulturlivet her i sør. Vil du bidra, kan du sende en mail til Rune Stensland.

Hvor tok countrymusikken veien?

Jeg vil påstå at dagens profilerte countrymusikk som produseres i Nashville har mistet sin identitet.

I flere tiår har vi hyllet countrymusikkens historier om opp- og nedturer. I hovedsak har musikken hatt sitt hovedsete i Nashville, Tennessee. Der finner vi også legendariske The grand ol’ Opry (Ryman Auditorium fra gammelt av), som har høstet mang en blivende artiststjerne. De har sin stab av faste legendariske artister på scenen hver kveld. Musikken de fremfører er ofte tradisjonell countrymusikk som blir betegnet som the Nashville sound.

Foto: Glenn Thomas Thommesen.
Foto: Glenn Thomas Thommesen.

The Outlaw Movement

En del av artistene som tidlig kom til Nashville var bl.a. Waylon Jennings, Willie Nelson, Johnny Cash, Kris Kristofferson, Billy Joe Shaver, Townes Van Zandt, Steve Earle m.fl. Noen av disse kom fra Texas og dro med seg mye av musikken sin derfra. Et knippe artister på 70-tallet ønsket å utvikle countrymusikken i sin egen retning og sette sitt eget preg på den og ikke bli styrt av produsenter valgt av plateselskapet. De ønsket ikke følge the Nashville Sound, men ønsket å få tilbake litt ¨Honky Tonk¨i lydbildet. I spissen for dette var Waylon Jennings.

De ønsket å spille inn sin egen musikk, slik de selv følte og ønsket den. De ønsket å bryte ut av det tradisjonelle lydbildet fra Nashville, som oftest var bygd på samme lest med samme studiomusikere og mange av de samme arrangementene i låtene. I hovedsak styrt av plateselskapene og deres produsenter på den tiden. Ikke noe galt med the Nashville sound, men musikalsk frihet er stikkordet her.

Denne utbrytergruppen ble kalt for outlaws (ikke i kriminell forstand) og musikken ble senere til outlaw country. Og begrepet The Outlaw Movement oppsto.
Det skulle vise seg at folk satte pris på deres musikk også. En av gruppene som oppsto på 70-tallet var The Outlaws med Waylon Jennings, Willie Nelson, Tom Paul Glaser og Jessie Colter. Denne gruppen var den første som solgte en million plater med å produsere sine egne plater og sin egen musikk og sound. Flere og flere ønsket å gå i deres fotspor og the Outlaw Movement ble et stort begrep etter hvert.

Identitetsløs og popifisert country

Countrymusikken har vært i utvikling og levende i mange år. Både i USA og Norge og Europa generelt. Det dagligdagse det skrives om har blitt satt mer og mer på dagsorden og musikkstilen er blitt akseptert på høyt kulturelt nivå. Men i de senere år har utviklingen tatt en endring. Popelementene er kommet inn i musikken og produksjonene låter mer og mer likt igjen. På en måte laget over samme lest.

Er musikken igjen styrt av produsenter tilknyttet plateselskapene? Er det kun økonomisk vinning som er målet? Har storindustrien tatt overhånd igjen? Jeg bare spør og undres.
Jeg vil påstå at dagens profilerte countrymusikk som produseres i Nashville har mistet sin identitet. Musikken ¨popifiseres¨og veldig få artister klarer å sette spor etter seg med sin egen identifiserbare musikk.

Er vi gamlekara gått ut på dato? Mulig det, men hvorfor i all verden spør så mange fans og folk flest om å få høre musikk fra Hank til Waylon, da? De gamle sangene fra platene mine spør de også etter. Hvorfor selger vi ut kulturhus med kun låter fra countrymusikkhistorien? Hvorfor dras selveste Waylon Jennings fram som et eksempel på selvstyrt musikk?

Fortsatt håp!

Du verden så glade vi er for at nykommeren Sturgill Simpson eller Jamey Johnsen har tatt et tak i utviklingen av countrymusikken og viser vei med å gjøre ting på sin måte. Det være seg Outlaw Country eller Nashville Sound. Vi andre får bare følge på så godt vi kan og forsette med å skrive låter på vår måte uten å måtte tilfredsstille storindustrien. Vi skriver historiene til det dagligdagse livet. Vi ønsker å ta vare på de gode øyeblikkene og minnes de gode stundene med venner og familie. Ut på veien og spille låtene for folket er noe av det mest givende man kan gjøre.

Men det er faktisk folket som bestemmer hvor countrymusikken skal ta veien!

Gunnar Thommesen (57) aka G. Thomas er født og oppvokst Bodø. Bodde i Kristiansand fra 1981 til 2011, siden det har han bodd i Froland. Har vært coutrymusiker siden 1982, og har gitt ut 11 soloalbum. Har også jobbet med bl.a Waylon Jennings, Willie Nelson, Johnny Cash, Bobby Bare og Vince Gill. Er akktuell med to show/forestillinger:  Who`s Gonna Fill their shoes – En countrymusikk-historie og From Waylon To Hank – En Outlaw Country Night.